Re: Šta ste zadnje igrali?
Postano: 02 ruj 2020, 12:04
.
Brotherhood & Unity je za tri igrača.
Tema mu je Rat u Bosni i Hercegovini od 1992 do 1995.
Ukratko
Partija traje četiri poteza a svaki odgovara jednoj godini rata.
Svaki igrač vodi jednu od strana upletenih u navedeni rat: nazivaju se VRS (Vojska Republike Srpske), HVO (Hrvatsko vijeće obrane) i ARBIH (Armija BiH).
Svaka strana ima svoje countere koji predstavljaju njene vojne jedinice i svoj deck karata. Potez se sastoji od uzimanja u ruku karata iz decka za ovaj potez, raspoređivanje novopristiglih pojačanja na kartu, eventualno pozivanje stranih sila na intervenciju u obliku rosporeda dodatnog pojačanja, iteriranje kroz niz akcijskih rundi te victory check. Akcijske runde se uglavnom sastoje od bacanja kartica i potom igranja u skladu sa onim što na kartici piše. Ima u akcijskoj rundi i čekiranja supplyja i, ponekad, vršenja NATO zračnih udara, ali uglavnom kad igrač dođe na potez odigra karticu pa potom izvrši neku radnju. Znači standardni CDG. Mapa je point to point a jedinice su counteri. U bitkama se koristi D10. Nema CRT. Čini mi se kako je navedeno trajanje od 2-4h istinito. Nama je trebalo oko 6 sati ali svima nam je bio prvi put. Čak mi se čini da ako svi znaju pravila i odigrali su koju partiju, nema se što igrati dulje od 3 sata.
Mapa
Osim samog point to point prikaza BiH sa naznačenim lokacijama, tipovima lokacija (grad, planina, močvara itd) i poveznicama među lokacijama, na mapi se nalazi još nekoliko tablica:
Turn track
gdje se navodi koliko koji igrač koje godine vuče karata, koliko dobija brigadi pojačanja te kojim redom se igra. Red je fiksan, i bitan: rani rat VRS igra prva a ARBIH zadnja, kasni rat je obrnuto, HVO je uvijek u sredini. Što generira zanimljivu dinamiku: u kombinaciji sa karticama i veličinom vojske na početku napada VRS a na kraju ARBIH dok je HVO oportun - po dosadašenj dvije partije, čini mi se da HVO ima najveću šansu ako napada ARBIH prve dvije a VRS zadnje dvije godine. No to je toliko kontekstualno da mogu biti posve u krivu.
Foreign attitude track
gdje se navodi kako koja strana stoji u očima međunarodne zajednice. On se dijeli na četiri razine:
- Sve 5;
- sankcije (smanjene mogućnosti kretanja jedinica uslijed nedostatka goriva);
- NATO zračni udari (svaku akciju, dakle _svaki put_ dok je igrača red odabrati karticu, NATO napada dvije nereducirane jedinice, sa 70% da ih reducira);
- NATO kopnena intervencija (game over za tog igrača, a druga dvojica računaju tko je od njih pobijedio)
Raste karticama ili kroz akcije (ako baš nemaš karticu), pada karticama, osvajanjem ključnih lokacija (smatra se da su to populacijski centri pa njihovo osvajanje uzrokuje izbjegličku krizu za koju si _ti_ kriv), raspoređivanjem vanjskih trupa (HV, mudžahedini, Srpski dobrovoljci (koji su očito JNA jer su mehanizirani), vojska Krajine te Narodna obrana Zapadne Bosne i, a to je prilično drastičan pad, osvajanjem UN sigurne zone
Strategic will track,
koji bi bio blizak VP-ovima. Ako bi tko pao na 0 njemu je game over a druga dvojica računaju pobjedu. Raste i pada na razne načine: uništavanjem neprijateljskih postrojbi, zauzimanjem ključnih lokacija, preuzimanjem kontrole nad regijama i, naravno, karticama. Tko dosegne visoko postavljenu letvicu, odmah pobjeđuje. Ako nitko ne pobijedi odmah, na kraju parije se obračunava pobjeda po formuli kojoj lavlji dio bodobva daje upravo strateška volja.
Osim toga, nalaze se tu boxovi za eliminirane jedinice i rezerve (a la PoG ili neki COIN), za strane jedinice, legenda te pomoć za odrediti combat efectiveness ili terrain effects (više o tome pod _combat_).
Sve to piše i na handoutu, koje svaki igrač dobije svoj, ali skroz je korisno što je i na mapi.
Kartice
Svaki igrač ima svoj deck, koji je pak dalje podijeljen na rani rat (prve dvije godine), kasni rat (zadnje dvije godine) i karte koji se mogu pojaviti bilo kad. Deckovi nisu preveliki, 30 - 34 karata (kako koji) i dio karata u decku se ponavlja nekoliko puta. Nema potrebe za velikim brojem partija da se stekne osjećaj za deck. Primjerice tek sam na pola druge partije i imam skroz dobro predviđanje što se kojoj strani može dogoditi. Nakon još nekoliko partija, čini mi se da potezi mogu letjeti, jer u kombinaciji sa malim brojem različitih jedinica prepoznajem oblik igre u kojoj se čovjek može posvetiti igri i nadmetanju s protivnikom a smanjiti na minimum borbu sa pravilima.
Kartice mogu ići za event ili pak iskoristiti naznačeni CP na nešto od slijedećeg:
- operacija (kretanja iz neke lokacije, ukapanje u nokj lokaciji, ili napad sa neke lokacije na neku drugu lokaciju - više napada na istu lokaciju u istoj operaciji se vrše istovremeno)
- strateško prebacivanje (kao kretanje ali sa kraja na kraj mape, no košta 1CP po jedinici na ne po lokaciji)
- diplomatsku akciju (2CP daju +1 shift na FA)
- popunu (vraća eliminirane jedinice, oporavja reducirane)
Kartice su tematski skroz pogođene - imamo tu Miss Sarajevo, Imam operaciju Oluju, Srpski deal sa Hrvatima za gorivo, na slikama se vide i Karadžić i Šušak i razni drugi protagonisti, i sve u svemu u kombinaciji sa mapom je nepogrešivo Rat u Bosni i Hercegovini. Smatram da je količina karata u deckovima odlično pogođena.
Combat
Vrši se obračunom vrijednosti countera u lokacijama između kojih se vodi borba.
Vrijednosti na counterima su combat, loss i movement factor.
Aktivni igrač deklarira lokaciju koju će napasti.
Potom aktivira sa CP kartice susjedne lokacije sa kojih može napasti (1 CP jedna lokacija, pri čemu se može pomaknuti na susjedno polje tako da postoji jedna fleksibilnost)
Potom se odigravaju kartice za borbu, ako se hoće - prvo može jednu attacker, potom defender.
Izračuna se dice roll modifier (DRM; za defenderov teren, odigrane kartice itd)
Svatko roll svoju D10
Rezultat svakoga se uveća ili umanji za DRM
Nakon DRM se dobije finalni rezulta, koji je učinkovitost u borbi (combat efectivness), a koji je 0.25, 0.5, 1, 1.5 ili 2 (critical).
CE se zbroji sa combat factorima uključenim u borbu(npr upao sam sa CF 12 i roll mi je nakon DRM dao CE 1.5: znači 12*1.5 = 18)
To je loss nuber (u gornjem primjeru , 18).
Oduzimam toliko loss factora neprijatelju - prvo ih reduciram a potom eliminiram, on bira koje.
Negativno
Sve ima svoje negativnosti pa ih ima i ova igra. Malo je rulebook nedorečen. Sve je jasno nakon mozganja i zaključivanja, ali volio bih kad bi neke stvari bile eksplicitno navedene. Npr rovovi - grade se u dvije operacije, gradi ih jedna jedinica. Nigdje u rulebooku nije eksplicitno navedeno da nije moguće da dvije jedinice naprave rov odjednom, nego baš mora jedna jedinica kroz dvije akcije. To se spominje samo u exampleu. A jako je bitna stvar - instant rovovi bi skroz promijenili igru i to bi trebalo biti jasno navedeno. Isto, attack - u rulebooku je navedeno da se operacije mogu vršiti bilo kojim redom, pa kako je attack jedna od operacija, vršili smo ga bilo kad i ti od deklaracije do rezolucije. Bilo bi lijepo da je eksplicitnop navedeno - attack se resolva odmah. Jer radi nekih drugih igara smo se malo pogubili, misleći možda se bilo kojim redom deklariraju napadi, pa se razriješe kasnije. No kako u rulebooku nema faze rezolucije napada, to implicira da se razriješe odmah. Što je ok, odluka autora i sasvim u redu, ali bi bilo dobro da je eksplicitno navedeno jer je bitna stvar - naime ako odradim napade odmah i imam još jednu operaciju 'viška' to mi daje fleksibilnost da vidim razriješenje bitke i onda odlučim hoću li se negdje micati ili ipak ukopavati. Ili treća stvar, mi smo combat kartice koristili samo u pojedinom combatu a one traju zapravo cijeli turn, dakle potencijalno nekoliko bitaka. A to nigdje ne stoji u rulebooku, nego smo nabasali na bgg na to slučajno. Znači te nedorečenosti bi trebalo maknuti jer šteta je da ovakva igra nema jasnija pravila. Znači samo par rečenica više, reći eksplicitno što jest što nije i rulebook bi _poskočio_.
Pozitivno
Napisao sam ovaj review, nisam li? Sve je pozitivno!
Za kraj
Na kontinuumu model-igra (iliti detaljno-općenito, monster-apstrakcija...) igra gađa baš meni jako finu točku. Iako je tematski čvrsto određena i ima chroma na sve strane ipak nikako nije monster. Puno toga je apstrahirano a ja bih rekao da je to dizajnerski dobar izbor. Osjeća se kako leži na šasiji Paths of Glory (combat-loss-movement; entranchmenti su zakon) no i tu su apstrahirana recimo pojačanja: tako rominjaju kroz kartice, ovdje dođu jednom na početku turna a ako će što rominjati - mogu doći strane postrojbe ili se postojeće mogu unaprijediti u elitne. Znači u smjeru Sekigahare ili Julius Caesara, ili jednostavnijih hex&countera tipa N20 ili No Retreat (ok, No Retreat je ipak malo kompliciraniji, ali _malo_), što osobno smatram odličnim. Da sad ne ulazimo u rasprave odumiranje monstera i stare garde te nova škola (uh, reću ću tu riječ) wargaminga ali svakako bih i sebe i ljude koji me okružuju opisao kao sklonijima ovakvom nekom naslovu nego detaljnoj studiji rata deklariranih štajaznam 120 sati glavne kampanje. Lako za detalje o opremi i logističke finese, želimo _igrati_! Baš je pogođeno - ima chroma ali nisi preplavljen chromom, može se igrati. Pače, može se igrati i dvije u večeri ako imaš vremena. I često - ne vidim problema sa stavljanjem _ovog_ naslova na stol. pogotovo što se brzo uči, pa se ne čini velikim problemom privući i nove igrače.
Valja napomenuti kako je ovo Tomislavu Čipčiću prvi dizajn. Nadam se ne i zadnji. Bravo!
Brotherhood & Unity je za tri igrača.
Tema mu je Rat u Bosni i Hercegovini od 1992 do 1995.
Ukratko
Partija traje četiri poteza a svaki odgovara jednoj godini rata.
Svaki igrač vodi jednu od strana upletenih u navedeni rat: nazivaju se VRS (Vojska Republike Srpske), HVO (Hrvatsko vijeće obrane) i ARBIH (Armija BiH).
Svaka strana ima svoje countere koji predstavljaju njene vojne jedinice i svoj deck karata. Potez se sastoji od uzimanja u ruku karata iz decka za ovaj potez, raspoređivanje novopristiglih pojačanja na kartu, eventualno pozivanje stranih sila na intervenciju u obliku rosporeda dodatnog pojačanja, iteriranje kroz niz akcijskih rundi te victory check. Akcijske runde se uglavnom sastoje od bacanja kartica i potom igranja u skladu sa onim što na kartici piše. Ima u akcijskoj rundi i čekiranja supplyja i, ponekad, vršenja NATO zračnih udara, ali uglavnom kad igrač dođe na potez odigra karticu pa potom izvrši neku radnju. Znači standardni CDG. Mapa je point to point a jedinice su counteri. U bitkama se koristi D10. Nema CRT. Čini mi se kako je navedeno trajanje od 2-4h istinito. Nama je trebalo oko 6 sati ali svima nam je bio prvi put. Čak mi se čini da ako svi znaju pravila i odigrali su koju partiju, nema se što igrati dulje od 3 sata.
Mapa
Osim samog point to point prikaza BiH sa naznačenim lokacijama, tipovima lokacija (grad, planina, močvara itd) i poveznicama među lokacijama, na mapi se nalazi još nekoliko tablica:
Turn track
gdje se navodi koliko koji igrač koje godine vuče karata, koliko dobija brigadi pojačanja te kojim redom se igra. Red je fiksan, i bitan: rani rat VRS igra prva a ARBIH zadnja, kasni rat je obrnuto, HVO je uvijek u sredini. Što generira zanimljivu dinamiku: u kombinaciji sa karticama i veličinom vojske na početku napada VRS a na kraju ARBIH dok je HVO oportun - po dosadašenj dvije partije, čini mi se da HVO ima najveću šansu ako napada ARBIH prve dvije a VRS zadnje dvije godine. No to je toliko kontekstualno da mogu biti posve u krivu.
Foreign attitude track
gdje se navodi kako koja strana stoji u očima međunarodne zajednice. On se dijeli na četiri razine:
- Sve 5;
- sankcije (smanjene mogućnosti kretanja jedinica uslijed nedostatka goriva);
- NATO zračni udari (svaku akciju, dakle _svaki put_ dok je igrača red odabrati karticu, NATO napada dvije nereducirane jedinice, sa 70% da ih reducira);
- NATO kopnena intervencija (game over za tog igrača, a druga dvojica računaju tko je od njih pobijedio)
Raste karticama ili kroz akcije (ako baš nemaš karticu), pada karticama, osvajanjem ključnih lokacija (smatra se da su to populacijski centri pa njihovo osvajanje uzrokuje izbjegličku krizu za koju si _ti_ kriv), raspoređivanjem vanjskih trupa (HV, mudžahedini, Srpski dobrovoljci (koji su očito JNA jer su mehanizirani), vojska Krajine te Narodna obrana Zapadne Bosne i, a to je prilično drastičan pad, osvajanjem UN sigurne zone
Strategic will track,
koji bi bio blizak VP-ovima. Ako bi tko pao na 0 njemu je game over a druga dvojica računaju pobjedu. Raste i pada na razne načine: uništavanjem neprijateljskih postrojbi, zauzimanjem ključnih lokacija, preuzimanjem kontrole nad regijama i, naravno, karticama. Tko dosegne visoko postavljenu letvicu, odmah pobjeđuje. Ako nitko ne pobijedi odmah, na kraju parije se obračunava pobjeda po formuli kojoj lavlji dio bodobva daje upravo strateška volja.
Osim toga, nalaze se tu boxovi za eliminirane jedinice i rezerve (a la PoG ili neki COIN), za strane jedinice, legenda te pomoć za odrediti combat efectiveness ili terrain effects (više o tome pod _combat_).
Sve to piše i na handoutu, koje svaki igrač dobije svoj, ali skroz je korisno što je i na mapi.
Kartice
Svaki igrač ima svoj deck, koji je pak dalje podijeljen na rani rat (prve dvije godine), kasni rat (zadnje dvije godine) i karte koji se mogu pojaviti bilo kad. Deckovi nisu preveliki, 30 - 34 karata (kako koji) i dio karata u decku se ponavlja nekoliko puta. Nema potrebe za velikim brojem partija da se stekne osjećaj za deck. Primjerice tek sam na pola druge partije i imam skroz dobro predviđanje što se kojoj strani može dogoditi. Nakon još nekoliko partija, čini mi se da potezi mogu letjeti, jer u kombinaciji sa malim brojem različitih jedinica prepoznajem oblik igre u kojoj se čovjek može posvetiti igri i nadmetanju s protivnikom a smanjiti na minimum borbu sa pravilima.
Kartice mogu ići za event ili pak iskoristiti naznačeni CP na nešto od slijedećeg:
- operacija (kretanja iz neke lokacije, ukapanje u nokj lokaciji, ili napad sa neke lokacije na neku drugu lokaciju - više napada na istu lokaciju u istoj operaciji se vrše istovremeno)
- strateško prebacivanje (kao kretanje ali sa kraja na kraj mape, no košta 1CP po jedinici na ne po lokaciji)
- diplomatsku akciju (2CP daju +1 shift na FA)
- popunu (vraća eliminirane jedinice, oporavja reducirane)
Kartice su tematski skroz pogođene - imamo tu Miss Sarajevo, Imam operaciju Oluju, Srpski deal sa Hrvatima za gorivo, na slikama se vide i Karadžić i Šušak i razni drugi protagonisti, i sve u svemu u kombinaciji sa mapom je nepogrešivo Rat u Bosni i Hercegovini. Smatram da je količina karata u deckovima odlično pogođena.
Combat
Vrši se obračunom vrijednosti countera u lokacijama između kojih se vodi borba.
Vrijednosti na counterima su combat, loss i movement factor.
Aktivni igrač deklarira lokaciju koju će napasti.
Potom aktivira sa CP kartice susjedne lokacije sa kojih može napasti (1 CP jedna lokacija, pri čemu se može pomaknuti na susjedno polje tako da postoji jedna fleksibilnost)
Potom se odigravaju kartice za borbu, ako se hoće - prvo može jednu attacker, potom defender.
Izračuna se dice roll modifier (DRM; za defenderov teren, odigrane kartice itd)
Svatko roll svoju D10
Rezultat svakoga se uveća ili umanji za DRM
Nakon DRM se dobije finalni rezulta, koji je učinkovitost u borbi (combat efectivness), a koji je 0.25, 0.5, 1, 1.5 ili 2 (critical).
CE se zbroji sa combat factorima uključenim u borbu(npr upao sam sa CF 12 i roll mi je nakon DRM dao CE 1.5: znači 12*1.5 = 18)
To je loss nuber (u gornjem primjeru , 18).
Oduzimam toliko loss factora neprijatelju - prvo ih reduciram a potom eliminiram, on bira koje.
Negativno
Sve ima svoje negativnosti pa ih ima i ova igra. Malo je rulebook nedorečen. Sve je jasno nakon mozganja i zaključivanja, ali volio bih kad bi neke stvari bile eksplicitno navedene. Npr rovovi - grade se u dvije operacije, gradi ih jedna jedinica. Nigdje u rulebooku nije eksplicitno navedeno da nije moguće da dvije jedinice naprave rov odjednom, nego baš mora jedna jedinica kroz dvije akcije. To se spominje samo u exampleu. A jako je bitna stvar - instant rovovi bi skroz promijenili igru i to bi trebalo biti jasno navedeno. Isto, attack - u rulebooku je navedeno da se operacije mogu vršiti bilo kojim redom, pa kako je attack jedna od operacija, vršili smo ga bilo kad i ti od deklaracije do rezolucije. Bilo bi lijepo da je eksplicitnop navedeno - attack se resolva odmah. Jer radi nekih drugih igara smo se malo pogubili, misleći možda se bilo kojim redom deklariraju napadi, pa se razriješe kasnije. No kako u rulebooku nema faze rezolucije napada, to implicira da se razriješe odmah. Što je ok, odluka autora i sasvim u redu, ali bi bilo dobro da je eksplicitno navedeno jer je bitna stvar - naime ako odradim napade odmah i imam još jednu operaciju 'viška' to mi daje fleksibilnost da vidim razriješenje bitke i onda odlučim hoću li se negdje micati ili ipak ukopavati. Ili treća stvar, mi smo combat kartice koristili samo u pojedinom combatu a one traju zapravo cijeli turn, dakle potencijalno nekoliko bitaka. A to nigdje ne stoji u rulebooku, nego smo nabasali na bgg na to slučajno. Znači te nedorečenosti bi trebalo maknuti jer šteta je da ovakva igra nema jasnija pravila. Znači samo par rečenica više, reći eksplicitno što jest što nije i rulebook bi _poskočio_.
Pozitivno
Napisao sam ovaj review, nisam li? Sve je pozitivno!

Za kraj
Na kontinuumu model-igra (iliti detaljno-općenito, monster-apstrakcija...) igra gađa baš meni jako finu točku. Iako je tematski čvrsto određena i ima chroma na sve strane ipak nikako nije monster. Puno toga je apstrahirano a ja bih rekao da je to dizajnerski dobar izbor. Osjeća se kako leži na šasiji Paths of Glory (combat-loss-movement; entranchmenti su zakon) no i tu su apstrahirana recimo pojačanja: tako rominjaju kroz kartice, ovdje dođu jednom na početku turna a ako će što rominjati - mogu doći strane postrojbe ili se postojeće mogu unaprijediti u elitne. Znači u smjeru Sekigahare ili Julius Caesara, ili jednostavnijih hex&countera tipa N20 ili No Retreat (ok, No Retreat je ipak malo kompliciraniji, ali _malo_), što osobno smatram odličnim. Da sad ne ulazimo u rasprave odumiranje monstera i stare garde te nova škola (uh, reću ću tu riječ) wargaminga ali svakako bih i sebe i ljude koji me okružuju opisao kao sklonijima ovakvom nekom naslovu nego detaljnoj studiji rata deklariranih štajaznam 120 sati glavne kampanje. Lako za detalje o opremi i logističke finese, želimo _igrati_! Baš je pogođeno - ima chroma ali nisi preplavljen chromom, može se igrati. Pače, može se igrati i dvije u večeri ako imaš vremena. I često - ne vidim problema sa stavljanjem _ovog_ naslova na stol. pogotovo što se brzo uči, pa se ne čini velikim problemom privući i nove igrače.
Valja napomenuti kako je ovo Tomislavu Čipčiću prvi dizajn. Nadam se ne i zadnji. Bravo!