Vatanen je napisao/la: ↑04 vel 2019, 10:44
Uzgred jesu li braća Neugebauer i manje-više svi animatori svijeta do nekog trenutka kršili moralni zakon bezočno imitirajući Disneyja? Da je mogao on bi im to sigurno bio zabranio. Pa ne bi bilo ni ZG škole ni dobrog dijela svjetske animacije koja je nastala kao antiteza, ali moraš prethodno poznavati tezu.
Ima o sličnoj temi zgodan dokumentarac
Patent Absurdity.
Uspoređuje američki patentni zakon spram softwarea sa notnim zapisom muzike, budući su i jedno i drugo u biti upute operateru kako upravljati aparatom.
Pri čemu navodi primjere svih onih glazbenih motiva koje je neki velikan stvorio a potom su poslužili kao komponente tuđih kompozicija.
Film sam gledao davno davno i ne sjećam se detalja, ali bila je na samom kraju filma okljaštrena neka ful poznata skladba, čak mislim Beethovenova 9.
Ha ali evo primjer iz glave - Čajkovski ima u Uvertiri 1812 cijele dijelove Marseljeze (jer, kompozicija slavi pobjedu kod Borodina nad Francuzima). Nije ni prikrio, ne bi to ni imalo smilsa - nužno je za funkcioniranje skladbe da to bude baš prepoznatljivo Marseljeza.
Da i ne spominjem kako se motivi često preuzimaju od 'nikuda' - tipa iz folklora, ili od nekog no name studenta koji je možda stvorio samo taj motiv i više ništa. Krajnji primjer toga bi bilo kako svi mi koristimo isti zapravo malen skup slovam nešto veći skup riječi, i još veći skup fraza. Originalnost je u kompoziciji. Da skupiš samo one najočitije fraze, ali na originalan način, stvorio si originalno djelo.
Uostalom, ako se ode na 9Gag, može se vidjeti kako postoji velika i živa zajednica koja stvara ponekad i odlične fore samo kompiliranjem postojećeg (recimo dobro sam se nasmijao neki dan kad sam vidio onaj mem Bronna, slika je ista ali tekst kaže: "She wouldn't f* me")
Tko ima kakve veze sa knjižničarstvom znati će prepoznati onu distinkciju djelo/ostvarenje djela. Djelo je npr "Kome zvono zvoni", i ono je u Hemingwayevoj glavi, i ispoljilo se kroz pisaću mašinu nekada i negdje. Nakon svih korekcija, redakcija, prijevoda i loma za tisak - čitaš neko ostvarenje toga, koja je udaljeni odsjaj onoga što je lik taj dan na tom mjestu natipkao. Konkretno, Hemingway _definitivno_ nije napisao 'Kome zvono zvoni' na Hrvatskom
Dodatno.
Meni draga igra Julius Caesar. Epski vojno politički konflikt, kaže engleska wikipedia "Great Roman Civil War" da označi kako se ovaj izdvaja od cijelog jata manjih. i Onda mi u _originalu_ iz kutije, jedan broj karata zaziva bogove i kao daje neke bonuse kroz volju bogova. Čista netematska glupost _meni_ korisniku, ali očito ne i gospodinu koji je igru sastavio (~autoru). Prvo što sam napravio kada sma je nabavio je da sam u sleevove tih kartica umetnuo varijante sa bgg koje su mi tematskije (kakav 'Mars'?! 'Suprise Strike' je to! Kakav <ni ne znam>?! To je 'Familiar Ground', ili 'Turncoat'!).
E sad se postavlja pitanje, preinakom originala, jesam li ja autor a ovo moje je unikat? Ili je autor onaj koji je složio i stavio 'update' na bgg? U svakom slučaju štete nema. Čak štoviše, pošteno je plaćeno, ako sam koga zakinuo - sebe sam jer ne uživam u sličicama koje sam kupio...
A te preinake su pak jedan skroz drugi smjer u kojem se može ići. Ovi razni držači za komponente, pa 3d printani recimo pijuni za Root, pa razne tematske podloške/stolnjaci itd...
Usotalom to je bila nekad davno tema oko Sonyja, kad ih je smetalo ako prčkaš po svojem PS toliko da ne samo da su ti ukinuli garanciju (što je ok) nego ti i, ako se dobro sjećam, trajno zabranili imanje accounta na Sony networku (ili kako se već zove). Što je čisto kršenje prava vlasništva. Ili nije, jer očito postoji pravna formulacija koja to omogućuje: na kraju krajeva, aparat jest _tvoj_ ali serveri na kojem se vrti cijela ta pjesmma su _njihovi_.
Prema čemu idem?
Ne znam. Samo bih želio problematizirati kako nije to toliko banalno tvoje-moje. Imovina još ajde de, ali autorstvo je jako kliska kategorija.
Po meni:
Miki da napravi 1:1 kopije svega živog što postoji i potom to dalje dalje ne distribuira nije crook, bez obzira na zakone i pravo.
Ona teta koja je napravila novu igru 'po uzoru' na mehaniku ticket-to-ridea i nazvala to svojim djelom je čisti crook, onaj najgori, također bez obzira na zakone i pravo.
Miki nije ni rekao da nije kopirao. Učinio je to za gušt. Ušao je u to, tražio je prikladne komponente, printao, lijepio, rezao. Posvetio se tome, a za - što?
Iako od naše kopirke-koja-to-nije nismo čuli ništa, djelo govori više od riječi. I ona je tražila komponente, printala, lijepila, ali da ostvari imovinsku i materijalnu korist.
Njoj je u CV ušlo kako je izdala društvenu igru i sad njene kolegice i npr komora (sve ljudi koji 99% nemaju veze o modernim društvenim igrama) za nju misle da je neka faca i napredna i sve, a za mikija zna nas stotinjak tu na forumu. Nije fer to uspoređivati. Krasno je biti legalist, ali to mi je malo gubitak fokusa, gubljenje šire slike radi točnog ali irelevantnog detalja. Onako, i Kolinda je pomilovala Huanita
Uostalom, ni zakoni nisu uklesani u kamenu. Fino je to Bismarck usporedio sa kobasicama - možeš ih cijeniti samo ako ne znaš kako nastaju. U nekom trenutku trebaš solo procijeniti jesi li ili nisi crook. Inače je ko u Prokletoj avliji: "Svatko je kriv za nešto, samo treba otkriti za što." Znači krivica i pravica nisu baš binarne. Možeš biti kriv, i istovremeno biti prav.
Najgore rješenje bi bilo, a tu se i očituje kako detalji mogu zeznuti širu sliku, predložiti mikiju da neka mapa od Hammer of the Scots bude ljubičasta e kako bi i on zadovoljio formalizam da komponente ne smiju biti iste.
hmm, nemrem nać članak gdje se utvrđuje kako zapravo uopće nemamo pravo vlasništva nad hi-tech opremom nego ih samo unajmljujemo ali pravo još nije doseglo stupanj razvitka gdje bi bilo u stanju formulirati što to _točno_ korisnik plaća kad daje novac u zamjenu za npr Iphone.
No našao sam članak o kopiji kao _posveti_ originalu:
https://aeon.co/essays/why-in-china-and ... n-original
(zapadni kulturni krug brije na relikvije, a istočnjaci briju na institucije - radije nek izumre selo nego običaji i te fore)
Ajmo na kraju zakomplicirati pa umješajmo i percepciju: ono što je nekome igra drugome je posao:
https://kotaku.com/reminder-gold-farmer ... 1507602367
(recimo stoka kaže kako mu je žao DIY ekipe jer se bzvz muče a mogu kupiti dok naprotiv ja DIY percipiram kao ekipu koja više gušta u anticipaciji igre od svih nas koji platimo pa čekamo)
Kako je rekao nitko drugi nego Picasso:
"Dobri umjetnici kopiraju. Veliki umjetnici kradu."
//edited for typos