Krscho je napisao/la:
2. Ekspanzija na polugotov proizvod
Iliti takozvani first day DLC-ovi , tipovi ekspanzije koje se rade paralelno s igrom, s ciljem da se proda polu proizvod kupcu, tvoj smash up na primjer s prostorom u kutiji da stane jos nesto, prostorom koji zjapi prazan a popunjuje se s ekspanzijama koje izadu niti mjesec dana od orginalne igre, opet tvoj smash up ko primjer, igra izasla 2013 a vec ima dvije ekspanzije, pa ti meni reci da te ekspanzije nisu radene paraleln os igrom s ciljem dodatne zarade od onih koji će nasjest i namust se na istu
Moram se malo uključiti u ovo s ekpanzijama, jer moje 2 omiljene igre imaju puno ekpanzija. Prva je Race for the Galaxy koja ih ima 3 trenutno. Kad su igru dizajnirali, a to je trajalo godinama, pri kraju dizajna je dizajner imao ideje za proširenja, pod uvjetom da igra bude uspješna. Namjerno nisu stavili sve to u baznu igru iz jednostavnog razloga što bi to poskupilo igru zbog većeg broja karata. Samo su na karte iz bazne igre dodali male diskretne oznake, koje će im u budućnosti olakšati izdavanje eventualne ekspanzije ili više njih. Igra je postala hit i ekspanzije također. Ne zato jer je bazna igra broken, niti loša. Nego zato jer igračima nude još veće mogućnosti igranja i bogatije iskustvo.
Slično su napravile i brojne druge igre, Core Worlds mi prvi pada na pamet s diskretnim oznakama.
Opet savjet, odslušaj koji DiceTower ili Ludology podcast. Imalo pametni izdavači neće izdavati poluzavršene i broken igre, jer će ih comunity na BGG-u, reviewi i ocjene na online trgovinama i drugdje popljuvati temeljito i nitko neće kupovati tu igru, kamoli proširenja koja bi eventualno popravila igru. Dakle izdavač ne bi prodao ni baznu igru, pa ne bi ni izdavao proširenja. Primjera imaš na BGG-u.
Izdavači ne stavljaju proširenja u baznu igru, jer bi igra bila time skuplja i manje bi se prodavala. npr. Prva verzija Dominiona je imala duplo više karata nego izdana verzija, pa su morali birati kaj će ostaviti u igri da ne bude preskupa.
A isti ti je razlog (cijena) predimenzioniranih kutija. Mi kupci smo glupi i loše procjenjujemo vrijednost stvari. Ako je kutija velika i teška, skloniji smo platiti veću cijenu, jer smatramo da je igra vrijednija (makar igra bila lošija). Istraživanja su napravljena, čitaj po BGG-u, odslušaj podcaste. Da se igre prodaju u kutijama koje su 90% pune, tj. da su kutije toliko umanjene da su dimenzija realnog volumena komponenti, psiha nas kupaca bi tu radila velike probleme. Niti mobiteli, laptopi i sve ostalo se ne prodaje u realnim kutijama, nego u barem nekoliko puta predimenzioniranima.
Drugi razlog velikih kutija kod nekih igara jesu moguća proširenja. A tu jedno veliko hvala izdavačima

, jer mi tako u kutiju originalnog Racea stanu sva 3 proširenja (kad se makne onaj karton unutra), a slično vrijedi i za puno ostalih igara s proširenjima. Ili imaš primjer Dominiona, gdje 8 proširenja znači 8 ogromnih kutija. Pa ti biraj koje više voliš.
Moja druga omiljena proširiva igra je LOTR:LCG. Bazna igra je dizajnirana djelomično da te navuče na još kupovine, ali kažem djelomično. Koliko sam shvatio i ostali LCG-ovim imaju neke karte samo u 1 ili 2 primjerka, a većinu u 3 primjerka. Time te kao tjeraju kupiti 2-3 primjerka igre. Kod LOTR-a to nisam napravio, niti osjetio potrebe da napravim. Jednostavno igram s onime kaj sam dobio u 1 kutiji. Tako mi je zabavno i ne osjećam se zakinutim. Niti je bazna igra nedovršena, poluproizvod ili preteška. Zatvorena je cjelina i samostalnu sam je igrao nekih 50-tak puta. Tu sam mogao i stati, tj. nastaviti igrati samo s baznom igrom. Ali su proširenja toliko dobra, da želim kupiti i igrati sve njih naknadno izašle. Svaka čast FFG-u kaj rade tako dobar proizvod

, tj. tako dobru igru da mi je zabavna i nakon 200+ igranja i tu ne vidim ništ loše. Da počnu raditi loša proširenja, igrači koji bi prvi kupili proširenja, popljuvali bi ih na BGG-u i drugdje, a mi ostali ih jednostavno ne bi kupili. Isto tako, sve karte iz proširenja se mogu vidjeti na netu prije kupnje, pa mi zdrav razum može reći isplativost kupnje ili ne.
Uopće ne vidim ništ loše da se bazna igra radi zajedno s mogućim/planiranim proširenjima i takva playtesta. Ako je bazna igra dobra ili odlična, zašto ne omogućiti igračima nova i drugačija iskustva s igrom. Ne znam za slučajeve igara, gdje su baznu igru namjerno oštetili, unakazili, učinili lošom. Jednostavno im se to ne bi isplatilo, izgubili bi novce na igri koju nitko ne bi kupio, niti bi naknadna proširenja mogla vratiti izgubljen novac. Bolje da proširenja dizajniraju i playtestaju s baznom igrom, nego da nakon velikog uspjeha bazne igre na silu idu raditi proširenja samo s ciljem dodatne zarade, pa onda dobiješ nepopularno proširenje koje nema smisla niti se kupuje previše.